Rödgröna fixar fritidsgård för tjejer

ifrah-degmo-mohamed-v-f-anna-molander-2Den rödgröna majoriteten i Stockholms stad har beslutat att inrätta en fritidsgård med tjejprofil i Hjulsta. Så fort lokal är fixad kan planerna sättas i verket. Även Blå Huset i Tensta ska få större inriktning mot tjejer. Ifrah Degmo Mohamed bor i Tenta och sitter som ersättare för Vänsterpartiet i stadsdelsnämnden Spånga-Tensta.

– Det här är en hjärtefråga för oss i Vänsterpartiet som vi drivit jättelänge. Det finns lika många tjejer i området som killar och de behöver också någonstans att träffas. Det som är bra med fritidsgårdar är att det finns anställda, aktiviteter och att det går att skapa nätverk. Det är inte så heller att alla tjejer gillar samma sak, de får möjlighet att prova olika saker. Det är ett ställe där alla ungdomar i orten kan träffas oavsett vad de har för bakgrund.