Över tusen nya medlemmar till (V) Storstockholm

Vänsterpartiet-Malmö-760x506

På ett år har Vänsterpartiet Storstockholm fått 1088 nya medlemmar. 1 januari 2014 hade vi 3537 medlemmar och 1 januari 2015 var siffran 4624. Det är en ökning på 31 procent. Vi är fler nu än vi varit sen folkomröstningen om kärnkraft 1980 då vi nådde vår senaste topp.

– Medan andra partier tappar medlemmar fortsätter människor att komma till oss. Vi är många som vill engagera oss i vår vardag för att göra Sverige mer rättvist, säger Seluah Alsaati, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

Vänsterpartiet Upplands Väsby är den partiförening som ökat mest i andel jämfört med förra året, från 54 till 91 medlemmar. Det är en ökning på 69 procent, eller 37 personer

– Det är kul! Och det ramlar in folk hela tiden, jag har fått in flera medlemmar bara senaste veckan. Vi har synts där folk finns. Vi har lokal i Väsby där det passerar 1500 personer per dag, där har vi varit varje lördag. Folk kommer in, tar ett äpple och pratar om skola, vård eller något annat, säger föreningens ordförande Kamal Schtaie.

Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck är föreningen som ökat mest i antal, från 214 till 308 medlemmar, det vill säga med 94 personer.

– Det är en väldigt engagerad stadsdel som står mot rasism och för solidaritet, ett exempel på det är den partipolitiskt obundna föreningen Linje 17. Vi hoppas att många av alla de nya medlemmarna ska vilja bli aktiva och komma på röda tisdagar och gå ut och prata med folk, säger föreningens ordförande Malin Skiöld.

Nästan alla Vänsterpartiet Storstockholms partiföreningar har ökat medlemsantal under den här perioden. Här finns siffror på de som ökat mest.

Ökar mest i antal Antal medl. 1/1-15 Ökning fr. 1/1-14 Procent
Hammarby-Skarpnäck 308 94 44%