Ska du sänka din lön nu Björklund?

seluah

Att vi har rasister i riksdagen är illa, men det är när andra partier börjar snacka som SD som problemet växer. Idag är Folkpartiet det problemet. Seluah Alsaati svarar på FP:s debattartikel på DN idag:

FP krav 1: Skärpta försörjningskrav för anhöriginvandring Bara de som har jobb ska få ta hit sina anhöriga, undantaget är barn under 18 år. Men familjeband består livet ut. Om det blev krig i Sverige och jag skulle fly till ett annat land skulle jag vilja leva tillsammans med min syster även om jag är 31 år idag. Istället för att skärpa jobbkrav vill Vänsterpartiet ta bort det kravet. Sen är det bakomliggande antagandet hos Folkpartiet att folk är lata och inte vill jobba. Det är fel. Folk vill jobba, men det finns inga jobb.

FP krav 2: Stärkt arbetslinje vid beslut om uppehållstillstånd Den som får jobb kan få permanent uppehållstillstånd. Återigen, lyckas vi skapa fler jobb skulle problemet med arbetslöshet inte finnas. Det behöver kombineras med en politik mot diskriminering då många arbetsgivare väljer bort personer med icke-svenskt klingande namn. Dessutom ska uppehållstillstånd ges utifrån skyddsbehov och tid i Sverige och inte om du har ett jobb eller inte.

FP krav 3: Lägre trösklar till jobb och modernare arbetsrätt Folkpartiet föreslår på klassiskt högermanér att vi ska rucka på arbetsrätten för att skapa fler jobb med skitiga arbetsförhållanden och usla löner. Som om det är det enda vi invandrare duger till är att skura toaletter och inte ens få bra betalt för det. Nej, nej. Det ska vara justa jobb med justa villkor. Det är så vi gör i Sverige.

FP krav 4: Avskaffa vårdnadsbidraget Grattis Folkpartiet! De var ju själva med och införde vårdnadsbidraget 2008 tillsammans med Reinfeldt, men kom på lite för sent att det inte var en bra idé. Men det gör inget – det här förslaget välkomnar vi.

FP krav 5: Språkkrav för medborgarskap FP ligger risigt till i opinionsmätningar och dammar av ett gammalt förslag om språkkrav, inte så fräscht. Men varför ska vissas medborgarskap villkoras och inte andras? Folkpartiet utgår också här ifrån att folk vägra lära sig svenska för att jävlas. Vilket givetvis är absurt. Istället för piska föreslår Vänsterpartiet att svenskundervisningen ska starta omedelbart när asylsökande kommer till Sverige.

Slutligen. FP insinuerar att det saknas incitament för invandrare att jobba, samtidigt föreslår de lägre ingångslöner. Det här fick mig att tänka på den sak. Det går inte så bra för Folkpartiet just nu, kanske är det så att Björklund saknar incitament för att prestera. Ska du sänka din lön nu Björklund för att göra ett bättre jobb?

Länk till artikeln i DN: https://www.dn.se/debatt/effektivare-integration-med-forsorjnings-och-sprakkrav/