Nyheter

Håll ihop mot rasism och högerextremism – en text med anledning av det politiska läget

Håll ihop mot rasism och högerextremism

Sverigedemokraterna har, åter igen, med all önskvärd tydlighet visat att de inte bara är ett rasistiskt parti utan också ett uttalat högerextremt parti.

I stället för att släppa fram en budget som skulle innebära stora lättnader för ensamstående med barn, pensionärer, arbetslösa och sjukskrivna samt satsningar på sjuk- och äldrevård väljer de att stödja Alliansens budget som innebär en klassisk högerfördelning av resurserna, det vill säga mer till de som redan har och mindre till samhällsvinst.

Det handlar inte ens om att Alliansen på något sätt budgeterat mindre till kostnader för migration. Dessa poster är identiska i de båda budgetarna.

Så vad handlar det då om?

Sverigedemokraterna lever av rädsla och splittring. Istället för att rösta för solidaritet med de mest utsatta i samhället väljer de att rösta efter den enda riktlinje och det enda konsekventa ställningstagande de någonsin haft och kommer att ha; att söndra och härska. Det viktiga för dem är inte pensionärerna. Inte sjukvården. Inte skolan. Inte barnomsorgen. Inte du och inte jag.

Deras allt överskuggande intresse och själva syftet med hela deras existens är att förvägra människor skydd och en fristad i Sverige. För att, i alla fall i teorin, kunna uppnå detta är de beredda att försätta sitt eget land, det land de säger sig älska, i en parlamentarisk kris.

I vårt land har vi av tradition en stark antirasistisk rörelse. Den består av alla oss som går ut på gatorna och demonstrerar, bemöter rasism i fikarummet på jobbet och i skolkorridorerna, skriver insändare och artiklar, bemöter rasism på nätet och i våra parlamentariska församlingar. Alla vi som inte köper deras problemformuleringar, alla vi som tror att ett solidariskt samhälle alltid är bättre än ett omänskligt. Det är vi som utgör skillnaden mellan Sverige och exempelvis Danmark, där man helt anammat den rasistiska retoriken och politiken och där gränserna för vad man kan säga och göra i politiska sammanhang förskjutits till en nivå som för oss ännu är otänkbar.

Det är nu vi måste bli ännu starkare, ännu högljuddare. Vänstern måste bli de som kanaliserar människors frustration över samhället. Vi måste visa att det är våra politiska förslag som ser till att höja lönen för kvinnor, förbättra sjukvårdens kvalité och bygga fler hyresrätter. Vi måste stärka höger/vänster-perspektivet i politiken och ytterligare tydliggöra vad skillnaderna mellan solidaritet och girighet innebär. Det är så vi gör Sverigedemokraterna irrelevanta.

Under inga omständigheter ska Sverigedemokraterna bli sedda som vilket parti som helst. Nu förväntar vi oss att alla andra partier gör det de lovade väljarna innan valet, att inte samarbeta med Sverigedemokraterna.

Slutligen måste vi fortsatt arbeta för en generös och human flyktingpolitik i en värld som brinner.

barbro_porträtt2

Barbro Sörman