Hur läker vi Sverige? Antirasistiska samtal om hur vi skapar hopp och motkrafter

images (3)Hur motar vi Sverigedemokraternas valframgångar? Hur skapar vi ett samhälle utan grogrund för rasism och rasistiska partier? Vänsterpartiet Storstockholm, Feministiskt Initiativ Storstockholm, Socialdemokraterna Stockholms arbetarkommun och Miljöpartiet i Stockholmsregionen bjuder in till ett stort möte för alla med hjärtat i den röd-grön-rosa röran som ser valresultatet som en väckarklocka och vill diskutera vad vi ska ta oss till.
.
Vill du hjälpa till att vara funktionär, se till att vi får varm kaffe på plats eller ta dit din organisation att hålla bokbord? Hör av dig ♥
.

12.00-13.20 Z-salen Vad gick fel? Hur läker vi Sverige?
Hur ser rasismen ut i Sverige och vad kan vi göra åt det? Vad är bakgrunden till Sverigedemokraternas framgångar? Ska vi lyssna på deras väljare eller inte? Vilken roll spelar fackföreningsrörelsen, politiken och de utomparlamentariska rörelserna? Vi diskuterar rasismens frammarsch i Sverige och stakar ut riktningar för framtiden.

Medverkande: Kajsa Ekis Ekman, journalist och författare, Alex Bengtsson, antirasistiska stiftelsen Expo, Devrim Mavi, aktuell med boken ”Rasismen i Sverige – Nyckeltexter 2010-1014”, Ellen Nyman från TRYCK – ideell förening för svarta kulturarbetare, Calle Fridén, fackligt aktiv Byggnads, Moderator, Seluah Alsaati

13.30-14.10 Sandlersalen Afrofobi då och nu
Afrofobi kan visa sig i uppenbara uttryck som verbala kränkningar, rumsliga utestängningar, fysiska påhopp. Diskriminering i bland annat arbets- och bostadsmarknaden och inom utbildningsväsendet är exempel på subtila former av Afrofobi. Rasistiska trakasserier och subtil diskriminering till trots betraktas Afrofobi fortfarande som rumsren på många håll. Afrosvenskarna har aktivt i 25 år för att bekämpa denna form av rasism. Idag går vi genom vi jobbar och lyckas påverka debatten och politiken i Sverige.

Medverkande: Zakarias Zouhir, ordförande Afrosvenskarna Stockholm, Anyasi Sabuni, projektledare Afrosvenskarna, Dogo Kidane  styrelsemedlem Afrosvenskarna

14.15-14.55 Sandlersalen Don’t Touch My Hair
Föreläsaren Salem Yohannes far nu landet runt med sin omtalade C-uppsats ”Don’t Touch My Hair” som har uppmärksammats i både tidning och radio. På ett kreativt och nytänkande sätt belyser Salem maktstrukturer och normer i svensk offentlig förvaltning (som arbetsplats) som exkluderar svarta kvinnor p.g.a av deras afrohår. Studien visar tydligt att svarta tjänstekvinnor löper stor risk att diskrimineras och behandlas på ett oprofessionellt sätt om de kommer till sitt jobb med frisyrer som dreadlocks, rastaflätor och afrofrisyrer.

Medverkande: Salem Yohannes, föreläsare och ambassadör för Centrum mot rasism

13.35-14.45 Palmesalen Tillsammansskapet
Tillsammansskapet är Expos plattform för lokal antirasistisk organisering för sammanhållning och trygghet. Vi tror nämligen att det är förutsättningen för att få bukt med rasismen. Att tillsammans, där vi bor, skapa mötesplatser, förenas och erbjuda medmänniskor hopp och gemenskap. Vi berättar om ”Tillsammansrörelsen” som den numer alltför ofta fungerar.

Medverkande: Haris Grabovac och Malin Almroth från EXPO och Tillsammansskapet

13.35-14.45 Katasalen Fackliga strategier mot rasism och främlingsfientlighet
Jenny Bengtsson och Henrik Johansson kommer att ta ett brett grepp kring fackliga strategier för att möta rasistiska rörelser som försöker få in en fot i arbetarrörelsen. Jenny kommer att diskutera det psykosociala perspektivet och vad arbetsmiljölagen säger. Henrik kommer diskutera det projekt man bedrivit i dalarna för att möt främlingsfientlighet och rasism, ett projekt som grundar sig i folkbildning och ideologi. Medverkande: Jenny Bengtsson, ordförande HRF Stockholms län och skribent på Alliansfritt Sverige, Henrik Johansson jobbar som facklig-politisk ombudsman och driver sajten interasistmen.se

13.35-14.45 Per Albin-Rummet Kultur och folkrörelser
Vilka frågor är det som berör och engagerar lokalt – på de orter där SD har starkast stöd? – varför? Hur kan man med hjälp av boende på orten formulera politiska lösningar? Finns det något alternativt sätt att arbeta med representation och inflytande? Kan vi verka tillsammans med de folkrörelser som finns över hela landet, Riksteatern, Folkets hus och parker, Bygdegårdarnas riksförbund?

Medverkande: Nils Ryding Abelli, Kulturarbetare på Riksteatern

15.00-16.00, Z-salen Politiker upp till kamp!
Hur ser de rödgrönrosa partierna på rasismens frammarsch och framgångarna för Sverigedemokraterna? Har våra tidigare arbetsmetoder varit framgångsrika eller ska de omprövas? Samtal om vad bör och inte bör göras för att pressa tillbaka rasismen i Sverige och i Stockholmsregionen.

Medverkande: Nooshi Dadgostar, riskdagsledamot Vänsterpartiet, Veronica Palm, riksdagsledamot Socialdemokraterna, Sissela Nordling Blanco, talesperson Feministiskt Initiativ, Representant från Miljöpartiet, Moderator: Behrang Miri, artist, aktivist och programledare

Med vänliga hälsningar, Seluah Alsaati