Tantpatrullen sittstrejkade mot vinster i välfärden

Insta_FB_välfärdsrapport1Idag sittstrejkade Vänsterpartiet Storstockholms tantpatrull i Liljeholmen mot vinster i äldreomsorgen. Samtidigt presenterades en ny rapport där vinsterna inom äldreomsorgen granskas. Resultatet visar bland annat att vinsten i hemtjänsten och boendena till 398 miljoner kronor, vilket motsvarar 954 undersköterskor.

–       Vi sittstrejkade för att uppmärksamma att uppåt 400 miljoner försvinner som vinster till företag inom äldreomsorgen i länet. Det är inte acceptabelt. Vi vill åldras med värdighet, då behövs varenda krona för att öka kvalitén inom äldreomsorgen, säger Karin Rågsjö vice gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholm stad och riksdagskandidat.

Rapporten visar även att 84 procent av all hemtjänst i Stockholms län bedrivs av privata aktörer, av dessa är 98 procent vinstdrivande. Hälften av äldreboendena drivs av privata aktörer, av dessa är 87 procent vinstdrivande företag.

–       När lagen om valfrihet infördes motiverades det med att man behövde ge plats åt ideella aktörer inom välfärden. Men vad hände sen? Vår rapport visar att resultatet av privatiseringspolitiken knappast är en flora av ideella aktörer. Tvärtom, kooperativen har fått stå tillbaka på bekostnad av de vinstdrivande bolagen, säger Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

Du kan läsa hela rapporten här: Rapport (V) Storstockholm – Fler händer i välfärden istället för vinstintressen

Nedan finns bilder från dagen.