Nyheter

Hyresrätten kraftigt underprioriterad visar ny granskning från (V) Storstockholm

Vänsterpartiet Storstockholm släpper idag en ny rapport som visar att två tredjedelar av alla de bostäder som färdigställts sedan 2009 är villor och bostadsrätter. Hyresrätten är kraftigt underprioriterad, varje enskilt år var det mellan 8-15 kommuner som inte byggde en enda hyresrätt. Du kan läsa rapporten här: Hem för alla – granskning av nyproduktionen i Stockholms län.

– Högern har lämnat fritt spelrum till marknaden att bestämma vad som ska byggas. Resultatet är att det mest byggts villor och dyra bostadsrätter. Vi föreslår därför att det införs ett statligt investeringsstöd för byggandet av miljövänliga hyresrätter med rimliga hyror. Nu när universiteten kommer igång är det dessutom extra viktigt att se till alla studenter har ett eget hem istället för att vara hänvisade till osäkra andra- och tredjehandsboenden, säger Amineh Kakabaveh, bostadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Rapporten visar att Vallentuna, Vaxholm, Salem, Ekerö och Danderyd ligger i bottenligan när det gäller andelen hyresrätter. Tre av dessa, Vaxholm, Ekerö och Danderyd, tillhör länets absolut rikaste kommuner.

– De rika kommunerna måste börja bygga fler hyresrätter, det är inte okej att de systematiskt struntar i att bygga hem som folk har råd att bo i. Vänsterpartiet arbetar för ett samhälle där alla ska ha ett eget hem, det ska gå snabbt att få ett förstahandskontrakt. Vi har förslagen för att öka byggandet och se till att det blir fler hyresrätter med rimliga hyror, även i de rika kommunerna, säger Seluah Alsaati, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

Amineh Kakabaveh
bostadspolitisk talesperson Vänsterpartiet