Val 2014

Valrörelse med Vänsterpartiet

Nu är det inte många veckor kvar till den dag då allas röster är lika mycket värda och vi ska skicka hem Reinfeldt från Rosenbad. I dessa sista skälvande veckor kan ingen göra allt – men alla kan göra något. Till exempel så har Vänsterpartiet tagit fram ett antal valfilmer som ska kunna spridas, framförallt genom sociala medier. Vänsterpartiet kommer inte att vinna slaget om de dyraste annonskampanjerna eller den mest irriterande tv-reklamen. Vår styrka är istället våra medlemmar och att alla vi som gillar Vänsterpartiet delar vårt partis budskap på alla sätt som är möjliga. Alla ni som bemannar valstugorna, delar tidningar vid stationen och snackar med kollegorna på jobbet.

Nedan följer några tips på vad ni kan göra när valpaniken tränger på. Ingen kan göra allt – men alla kan bidra till en valframgång i september.

1. Kontakta din förening
Kontakta din partiförening och kolla vad du kan hjälpa till med i valrörelsen t.ex. flygbladsutdelning, affischering och valsedelsutdelning på valdagen. Här hittar du en förteckning av alla föreningar i Stockholms län.

2. Hämta Inte till salu-kit
På distriktsexpeditionen (på Kungsgatan 84, inne på gården) och i många av våra valstugor runt om i länet kan du hämta Inte till salu-kit med lite blandat innehåll. Några masstidningar och affischer, tips på saker att skriva i sociala medier samt pins att dela ut på jobbet eller till grannarna. Bor du lite avsides så kan vi också skicka ett kit, maila då till [email protected].

3. Fixa besök
Vill du att någon av våra kandidater kommer på besök till din arbetsplats, föreningsmöte eller dylikt? Maila oss på [email protected] så försöker vi fixa en kandidat för just ditt sammanhang.

4. Adoptera en anslagstavla
I de flesta områden finns det anslagstavlor, hitta din närmaste och gör det till en vana att gå förbi och sätta upp en affisch. Affischer kan du få i närmaste valstuga, hos din partiförening eller på distriktsexpeditionen.

5. Inte till salu-märkning
Hämta en mäklarskylt med ”Inte till salu” på och sätt upp i ditt hyresrättsområde, vid den kommunala skolan eller äldreboendet. Ta ett kort med mobilen och sprid i sociala medier om varför just den platsen inte är till salu. Använd hashtag #intetillsalu såklart.

6. Stå i valstuga
Ett väldigt viktigt arbete som utförs under valrörelsen är det som sker i partiets valstugor runt om i länet. Många tror att man måste ha koll på allt som rör Vänsterpartiets politik för att stå i valstuga, det stämmer inte. Är du en glad och positiv person som har lätt för att prata med människor. Gå in här och boka in dig på någon av valstugorna i länet.

7. Gilla och dela! jonastider
Vänsterpartiet finns på gator och torg men även på internet. Så om du är aktiv på exempelvis Facebook, Twitter eller Instagram så kan du vara med i valrörelsen även där! Genom att gilla, kommentera och dela artiklar, följa och kommentera partiledardebatter och dela bilder från Vänsterpartiet så kan fler ta del av dem. Om du vill använda hashtagar (#) i valrörelsen så använda exempelvis #intetillsalu, #vparti, #val2014. Till höger finns en lista på alla de inplanerade debatter eller utfrågningar som Jonas Sjöstedt är med på i olika medier. Se till att sprida information på sociala medier om att de äger rum, på det viset kan fler lyssna och ta till sig av budskapet. Har du möjlighet, försök också vara aktiv på sociala medier under en partiledardebatt t.ex. Då kan vi boosta Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiet och våra åsikter.

7. Gilla och dela!

Nedan följer några av Vänsterpartiets valfilmer. Dela gärna dem med dina nära och kära på Facebook och Twitter.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=jwgrNDK1FIg]

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=33N0MnWTKs4]