Vänsterpartiet ställer om Stockholmsregionen

Stadsodling, solceller på husen, trådbussar, cykelbanor och storsatsning på nya hyresrätter och energibesparingar i gamla, ska göra Stockholm till ett klimatföredöme för världen. Det framgår i Vänsterpartiets vision för Stockholm 2030 som lanseras idag.

– Omställningen handlar om människosyn och samhällssyn. Borgarna tror att människor drivs av girighet. Då blir politikens mål skattesänkningar, ökade klyftor och marknadsanpassning. I deras samhälle är allt till salu, även naturen. Vi vet att människor även drivs av omtanke om kommande generationer och solidaritet med utsatta människor. Vår miljö och våra välfärdssystem, ytterst vår framtid, är inte till salu, säger Seluah Alsaati, distriktsordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

– Vi ville föra ner den ofta abstrakta klimatdebatten till en konkret nivå. Vilka beslut behöver fattas? Hur påverkar det folks vardag? Då upptäckte vi att de flesta förändringarna är positiva eller nödvändiga. Vi behöver ändå renovera miljonprogrammen, till exempel, och då ska vi förstås passa på att göra dem energisnåla. Många av våra förslag handlar om att i högre utsträckning dela på saker, att byta, låna och reparera. Då minskar miljöförslitningen utan att välfärden minskar, säger Rikard Warlenius, miljöpolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

DN rapporterar om rapporten här: Valplanen: Bli grönare än MP

Läs rapporten i sin helhet här: Omställningsplan för Stockholmsregionen

Sammanfattning av rapporten här: Sammanfattning av omställningsplanen