Val 2014

Nu gäller det, Malin Björk!

Bara fem dagar kvar till Valdagen och vår toppkandidat Malin Björk går in i valspurten med starkt självförtroende.
– Nu lämnar vi backlinjen och går på offensiven, säger Malin Björk.
 Det får vara slut med högerns regemente i EU! I det här valet har vänstern i Europa en realistisk chans att bryta med den marknadsliberala katastrofens väg, och mycket tyder på att vänstern går rejält fram i stora delar av Europa.

Det har varit intensiva veckor för Malin Björk, som gick direkt från rollen som politiskt sakkunnig i GUE-NGL gruppen i Bryssel in på förstaplatsen på EU- listan. Nu har Malin Björk rest runt och kampanjat i hela Sverige inför valet; mött väljare i skolor och på vårdcentraler, stått i sol och regn på torgmöten och pratat om hotet mot aborträtten och handelsavtalet mellan USA och EU, frågats ut på lokala radiostationer och i stylade TV-studios med blanka golv.
Nu drar det ihop sig till de stora och avgörande slutdebatterna i Aftonbladet, Expressen, SR och SVT.
– Jag känner tilltro från så många jag mött under kampanjen, de är trötta på den högerpolitik som slår sönder samhället, både här i Sverige och i EU, säger Malin Björk.
– Det är vi i vänstern som har en politik som kan sätta stopp för den här utvecklingen, som sätter medmänsklighet och rättvisa mot privatiseringar och girighet, säger Malin Björk.

Här är Vänsterpartiets viktigaste EU-frågor, som Malin Björk också kommer att lyfta i slutdebatterna:

• Välfärden, som ska försvaras genom att sätta stopp för EU:s nedskärningar och tvångsprivatiseringar. Det behövs en ny inriktning på den ekonomiska politiken.
• Feminismen. Vänsterpartiet har nått stora framgångar när det gäller att få acceptans för den svenska sexköpslagen, i arbetet mot våld mot kvinnor och frågor kring sexuell och reproduktiv hälsa. Detta viktiga arbete fortsätter, med ökat fokus på ekonomisk rättvisa.
• Arbetsrätten. Alla utländska arbetare i Sverige ska omfattas av svenska kollektivavtal. V vill också införa ett socialt protokoll som gör att arbetstagare från andra EU-länder inte behandlas sämre än de inhemska.
Vänsterpartiet säger nej till överstatliga regler i de flesta fall.
– Det är inget konstigt. När det handlar om att överföra ny makt, då är vi oerhört restriktiva. När det redan finns EU-lagstiftning så jobbar vi för att den ska fungera så bra som möjligt, säger Malin Björk.

Vänsterpartiet är ett EU-kritiskt parti som på sikt vill lämna EU, är det svårt för dig att förklara arbetet med hänsyn till det?
– Nej, det tycker jag inte. Man kan inte påverka EU om man inte har ett kritiskt förhållningssätt och lyfter frågorna om demokrati och EU:s inneboende fel. Vi gör vad vi kan för att påverka på den här arenan när vi är med.
– Nu är det dags att EU tar ett rejält kliv åt vänster.

Här kan ni se Malin Björk fram till valet på söndag:

Fredag 23/5 – Stockholm

• 20.00 – 22.00 SVT, slutdebatt