Lägre lärartäthet i fristående grundskolor än kommunala

Vänsterpartiet Storstockholm släpper idag en rapport i DN Stockholm som visar att lärartätheten är drygt tio procent lägre i de fristående grundskolorna jämfört med kommunala. I hela 22 av länets 26 kommuner går det fler elever per lärare i fristående grundskolor jämfört med kommunala.

– Vi är många föräldrar som känner oro för hur våra barn har det i skolan. Att fristående skolor har så pass lägre lärartäthet visar att vinstintresset inte hör hemma i den svenska skolan. Alliansen blundar för problemen och låter giriga riskkapitalbolag sko sig på vår bekostnad, säger Seluah Alsaati, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

Även andelen utbildade lärare är lägre i fristående grundskolor. I till exempel Upplands-Bro är andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen 56% för fristående skolor och 85% procent för kommunala. I Järfälla är andelen utbildade lärare 57% i fristående grundskolor och 82 procent i kommunala.

– Den lyckade skolpolitiken handlar om barnens stolthet över att skapa meningar, lösa en klurig uppgift på matten eller att lära sig hur samhället utanför klassrummet fungerar. För att det ska bli så behöver vi en välfärd som fokuserar på det viktigaste, det vill säga att ge eleverna bästa kunskapen, inte att generera vinst till privata bolag. Det är dags att stoppa vinsterna i skolan, säger Seluah Alsaati.

Läs rapporten här:
Rapport V Storstockholm – Fler lärare istället för vinster i skolan 2014.

För mer information kontakta:
Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm
076-236 99 87 eller [email protected]