Val 2014

Vänstern valde valvinnare!

riksdag

Vänsterpartiet Storstockholm har under lördagen spikat sin riksdaglista för hela Stockholms stad och län. Listan toppas av partiordförande Jonas Sjöstedt. Tvåa på listan är Karin Rågsjö, tidigare gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms stadshus. Riksdagslistans tredje namn är Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot och bostadspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

– Jag är väldigt glad över förtroendet jag fått. Stockholm är utan motstycke den del av landet där privatiseringsexperimentet gått längst. Folk är trötta på det och på borgerlig politik. Vi vänsterpartister har förslagen som gör Stockholm till en bättre stad att leva i, med fler bostäder, utbyggd kollektivtrafik och satsningar på välfärden, säger Jonas Sjöstedt.

– Det känns fantastiskt kul och viktigt att få vara med och ta fajten mot privatiseringar och högerpolitik också på riksnivå. Efter att ha sett hur högern förstört Stockholm är jag övertygad om hur avgörande det är att vi får en ny regering och en ny politik i Sverige säger Karin Rågsjö.

– Jag vill kämpa för en social bostadspolitik som ger varje ungdom och varje individ rätt till en egen bostad som man har råd med. Jag vill också kämpa för ett Sverige där kvinnor får lika lön som män och ett land och en värld där kvinnor har rätt till sina egna kroppar. Vi måste låta förorternas röster höras, och bli lika mycket värda oavsett kön, etnicitet och klass, säger Amineh Kakabaveh.

Under eftermiddagen tas också listorna för vilka som skall sitta i landstingsfullmäktige för Vänsterpartiet. I morgon söndag diskuteras vilka som kommer stå på listan i Stockholms stad. Läs förslagen och presentation av kandidaterna här: https://storstockholm.vansterpartiet.se/2014/02/06/valkonferens-15-16-februari/

Vänsterpartiets valsedel har 28 kandidater.

Riksdagslistan som fastställdes av valkonferensen är följande:

1. Jonas Sjöstedt, Stockholm

26. Mikael von Knorring, Stockholm

27. Barbro Sörman, Nacka

28. Torun Boucher, Stockholm

För mer information, kontakta:

Jonas Sjöstedt, Vänsterpartiets presstjänst: 070-620 00 64

Karin Rågsjö, 070-2160761, [email protected]