Låt Kainat stanna!

Leo och Veronica– Det finns inget för Kainat att återvända till i Pakistan. Hon kommer att bli bortgift och riskerar könsstympning om hon tvingas återvända. Hennes morbror har uttryckligen sagt att han kommer att döda henne om hon inte gifter sig med en betydligt äldre man som han har utsett åt henne, säger Veronica Stiernborg en av de vänsterpartister som engagerat sig för Kainat.

Kainat är 16 år och från Pakistan men har bott flera år i Sverige. Hon går nu sista terminen i nian, och borde ha rätt till ett tryggt och bra liv.

– Jag pluggar till lärare och vi har just läst om FNs barnkonvention. Den handlar inte bara om barn födda i Sverige, utan om att alla barn skall ha rätt till trygghet och säkerhet. Kvinnors asylskäl tas inte alls på allvar av svenska myndigheter, men nu måste det förändras. Kainat måste få stanna! säger Leo Ahmed från Vänsterpartiet Storstockholms distriktsstyrelse som också engagerat sig i fallet.

En manifestation för att Kainat skall få stanna anordnas på fredag den 14 februari klockan 17.00 på Rinkeby torg.

Leo Ahmed: 0762-72 14 39
Veronica Stiernborg: 070-723 70 72