Hem för alla istället för trånga friggebodar

Bostadsminister Stefan Attefall går vidare med planerna på att låta villaägare bygga större friggebodar utan bygglov intill sina hus. Tanken är att friggebodarna ska kunna hyras ut till studenter och andra. Vänsterpartiet menar att det inte är fel att låta villaägare bygga en snickarbod eller annat, men att tro att det skulle råda bot på bostadsbristen är naivt.

– En trång friggebod, är det Attefalls svar på skenande bostadsköer? Sveriges bostadsminister har uppenbarligen inte förstått allvaret med bostadsbristen. Vi vill ha ett samhälle där det går snabbt att få ett eget hem, inte ett samhälle där studenter och unga trängs i en friggebod på någons bakgård, säger Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm.

– Vänsterpartiet vill att staten ska vara mer aktiv för att lösa bostadsbristen. Vi föreslår att det ska införas ett statligt investeringsstöd som sätter fart på byggandet av billiga och bra hyresrätter, säger Amineh Kakabaveh, bostadspolitisk talesperson Vänsterpartiet.

Kontakt :
Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm