Skenande bostadsköer i Stockholms län

Vänsterpartiet Storstockholm släpper idag en rapport om kötiderna för att få en bostad i Stockholms län. Rapporten visar att genomsnittstiden för förmedlade lägenheter för länet ligger på 7,7 år för de bostäder som Stockholms Stads Bostadsförmedling förmedlar.

– Att tvingas vänta i åtta år på att få en bostad är fullständigt oacceptabelt. Dessutom går det åt helt fel håll. Kötiden i Stockholms stad har ökat med nästan 50 procent bara de senaste fem åren och i några av de rikaste kommunerna i länet förmedlas i stort sett inga lägenheter alls, säger Seluah Alsaati, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

Kötiden i Stockholms stad har enligt tillgänglig statistik ökat från 5.7 till 8.4 år mellan 2009 och 2013. En rad kommuner, exempelvis Danderyd, Täby och Vallentuna, har så låga siffror för de senaste åren att det inte ens syns i statistiken.

– Detta är ett nytt bottenrekord för den borgerliga bostadspolitiken i Stockholms län. En egen bostad med en hyra man kan betala är en trygghet som alla måste få ha. Med vänsterpolitik skulle vi kunna sätta fart på byggandet med ett klart mål om att alla skall ha rätt till ett hem att trivas i. Man skall inte behöva vänta mer än maximalt några månader för att få ett förstahandskontrakt, säger Seluah Alsaati.

Läs rapporten Korta kötiderna! här.

För mer information kontakta:

Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm
076-236 99 87 eller [email protected]