Event

Manifestiation för samtycke

Samtycke
Föreningen Storasyster, Kvinnors Nätverk, FATTA, Cissi Wallin, Sveriges Kvinnolobby med fler bjuder in till en bred manifestation mot sexuellt våld och för samtycke!
• När? Lördag 18 januari, kl. 13-14
• Var? Medborgarplatsen

Alla som vill visa sitt stöd för att samtycke ska vara en självklarhet vid sex är hjärtligt välkomna. Mer info på Facebook-eventet som du kommer till genom att klicka här. Sprid gärna informationen på sociala medier och använd hashtagen #samtycke.

// PROGRAM //
Programschema kommer inom kort.

// TALARE //
› Madeleine Leijonhufvud, professor i straffrätt
› Martin Marmgren, polis (för samtycke)
› Katarina Wennstam, författare, journalist, debattör
› Olga Persson, förbundssekreterare SKR
› Talin Davidian, TRIS – Tjejers rätt i samhället
› Gudrun Schyman & Sissela Nordling Blanco, F!
› Birgitta Olsson, Folkpartiet
fler tillkommer.

// ARTISTER //
Meddelas senare

// ARRANGÖRER //
Föreningen StorasysterKvinnors NätverkFATTASveriges KvinnolobbySveriges Kvinno- och Tjejjourers Riksförbund, SKRMän för JämställdhetRoks – mot mäns våld mot kvinnorRFSUTRIS, tjejers rätt i samhälletSollentuna Tjejjour (INDRA)- Glöm aldrig Pela och Fadime Riksförening (GAPF) – UN Women Sverige Cissi WallinGeek Girl MeetupKristina WicksellKatti BodynervSara Brännholm – #mörkertalet (Martina Sundman).

// INFORMATION //
Arrangörerna hoppas på tusentals deltagare som vill sätta press på politikerna och andra makthavare att agera. Förra veckans uppmärksammade friande dom i Lunds tingsrätt är en av flera våldtäktsdomar som lett till kraftiga protester och reaktioner det senaste året. Det som vi som möter kvinnor och tjejer som utsatts för sexuellt våld (ny statistik från Brå visar att det sker 100 våldtäkter varje dag) påtalat under lång tid engagerar nu allt fler. Vi är nu många som höjer våra röster och kräver kraftfulla åtgärder mot det sexuella våldet. Det behövs förändringar inom hela samhället, från förskolan till juristutbildningarna, från förebyggande och kompetenshöjande åtgärder till en modernisering av sexualbrottslagstiftningen.
På lördag samlas vi för att markera MOT det utbredda sexuella våldet och FÖR en lagstiftning som bygger på samtycke. Bland det 15-tal aktörer som arrangerar manifestationen finns både organisationer och representanter för kampanjer och privata initiativ.
” – Allmänheten har fattat, nu är det dags att uppdatera den föråldrade sexualbrottslagen. Vi kräver att samtycke ska vara en självklarhet såväl i praktiken som i lagstiftningen.”, säger Sanna Bergendahl, grundare och verksamhetschef för Föreningen Storasyster samt huvudarrangör av manifestationen.

// KONTAKTPERSON //
Sanna Bergendahl, Föreningen Storasyster: [email protected]

// BAKGRUND //
Initiativet togs efter den uppmärksammade domen i Lunds tingsrätt i slutet av förra veckan, där en man friades från våldtäkt trots att rätten fann att kvinnan rent objektivt blev våldtagen. Rätten godtog mannens förklaring om att han inte förstod att han begick en våldtäkt, då han tolkat kvinnans motstånd och tydliga nej som del i ett dominanssex han menade att de hade en tyst överenskommelse om.