Val 2014

Jonas Sjöstedt och Karin Rågsjö toppar förslag

Valberedningen som arbetat fram en riksdagslista för Vänsterpartiet i Stockholms stad och Stockholms län presenterar idag sitt förslag. Listan toppas av partiledaren Jonas Sjöstedt följt av Karin Rågsjö som idag är vice gruppledare för Vänsterpartiet i Stockholms stad.

– Det är jätteroligt och också en stor ära. Ingenstans har privatiseringarna gått så långt som i Stockholm och allt mer styrs av jakten på vinst. För att välfärden istället ska styras av omtanke krävs en starkare vänster. Det ska vi se till att få både i Stockholm och i hela Sverige, säger Jonas om att toppa listan i Storstockholm.

– Som vänsterstockholmare känns det fantastiskt kul. Det är tydligt att många Stockholmare vill ha en rödare regering som arbetar med att minska klyftorna i samhället och jag är glad att få vara en del i den kampen. Som samhälle har vi inte råd med borgarnas marsch bort från den gemensamma välfärden. Det är bara med Vänsterpartiet som vi garanterat får en regering fri från borgare, säger Karin Rågsjö

Vänsterpartiets förhoppning inför valet är att kunna ta ytterligare något mandat från valkretsarna i Stockholms stad och län. Amineh Kakabaveh och Jens Holm, som båda sitter i Riksdagen idag, föreslås på platserna tre och fyra. Femma är Nooshi Dadgostar, idag kommunpolitiker i Botkyrka och sexa Ali Esbati, som arbetar på en norsk tankesmedja i Oslo men är beredd att flytta hem till Sverige och en riksdagsplats. Lars Ohly och Josefin Brink har tackat nej till ytterligare en mandatperiod i riksdagen.

Marianne Ramström har varit sammankallande i den valberedning som nu överlämnar sitt förslag till valkonferensen som slutligen fastställer listan den 15 februari. Det var inte en enig valberedning som tog beslutet. Tre ledamöter har reserverat sig mot ett namn på listan.

– Valberedningens arbete har fungerat bra och vi har kommit fram med en väl avvägd lista när det gäller en spridning av kön, ålder, bakgrund och geografi i länet, säger Marianne om förslaget.

Den slutliga listan fastställs på Vänsterpartiet Storstockholms valkonferens den 15 februari  i Landstingshuset.

Valberedningens förslag på Riksdagslista för Stockholms stad och Stockholms län

1. Jonas Sjöstedt