Stöd till de strejkande i skärgårdstrafiken

Sedan fyra dagar är SEKO Sjöfolk i strejk. Skärgårdsbåtar av olika slag i Stockholm och Göteborg ligger stilla vid kaj, sjömännen väntar på att arbetsgivaren ska skriva på avtalet som medlarna lagt. Medlarnas och SEKO Sjöfolks bud ligger på samma nivå som de flesta andra avtal på arbetsmarknaden. Trots konflikten så försöker ett av rederierna upprätthålla viss trafik, något som måste betäcknas som strejkbryteri.

Jonas Sjöstedt har besökt de strejkande i Stockholm och även Vänsterpartiets gruppledare i Stockholms läns landsting, Gunilla Roxby Cromvall, uttalar sitt stöd till personalen i skärgårdstrafiken.

– Vi vädjar till Almega att sätta sig vid förhandlingsbordet och återuppta samtalen med Seko, säger Gunilla om konflikten som hon annars befarar att den kommer bli långvarig.

Under helgen befarar SEKO Sjöfolk att några avgångar kommer att försöka göras trots konflikten. Nu på fredagskvällen är det en avgång kl 17.30 från Nybrokajen, och 19.00 från Strandvägen, på lördag och söndag en avgång kl 12.00 från Strandvägen. SEKO sjöfolk arrangerar protestmöten i samband med dessa avgångar.

Mer om konflikten:
Jonas Sjöstet uttalar sitt stöd för de strejkande
Gunilla R-C: Återuppta förhandlingarna Almega
SEKO: Fem sanningar om konflikten