Okategoriserade

Vänsterpartiets förslag: Fler kvinnliga gatunamn

Gatubilden i flera stockholmskommuner domineras av manliga gatunamn. Det visar en ny rapport från Vänsterpartiet Storstockholm, där könsstatistik över gatunamnen i Botkyrka, Huddinge, Upplands Bro och Värmdö sammanställts. Vänsterpartiet i dessa kommuner lägger nu förslag om att lyfta jämställdhetsperspektivet vid namngivning av nya gator.

– Även vi kvinnor borde få synas i det offentliga rummet. Vänsterpartiet vill skapa mer jämställda stadsmiljöer genom att nämna gator efter kvinnor som gjort avtryck i historien, säger Seluah Alsaati, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

Sammanställningen i rapporten visar följande: Botkyrka: 96 procent manliga och 4 procent kvinnliga namn; Huddinge 78 procent manliga och 22 procent kvinnliga namn; Upplands Bro 82 procent manliga och 18 procent kvinnliga namn, Värmdö 76 procent manliga och 24 procent kvinnliga namn.

Seluah Alsaati
Ordförande Vänsterpartiet Storstockholm
[email protected], 076-236 99 87

1. Jan Wiklund skriver:

Över huvud taget finns det flera som borde kommas ihåg med ett gatunamn. Olof Thegner, till exempel, Sveriges första parlamentariska oppositionsledare på 1600-talet, borgmästare i Stockholm och militant antiaristokrat.

2. Ett minimum vore väl att de fem första riksdagskvinnor som valdes in 1921 hade varsin gata uppkallad efter sig! De lottades mellan första och andra kammaren och Kjerstin Hesselgren hamnade i första och de fyra övriga, bl a Elisabeth Tamm, hamnade i andra kammaren.