Sollentuna: Hopp om att bygga upp en bättre framtid

Det är den 16 september 2012. Söndagsmorgonen är solig i Sollentuna. Några tappra vänsterpartister träffas tidigt i partilokalen och lastar in i bilen allt som behövs för dagen. Och så ut, direkt till Edsbergsparken för årets Edsbacka marknad.

När vi kommer fram är det redan en del stånd som säljer korvar, honung, borstar, väskor och alla möjliga prylar. Vi får dåliga instruktioner av arrangörerna och Hasse är tvungen att backa flera gånger. Till slut kommer vi fram och lastar av materialet. Samuel dirigerar arbetena och partytältet kommer snabbt på plats. Vi hänger en banderoll på tältets vägg och tapetserar bokbordets framsida med affischer. Budskapet är tydligt: det är dags att bygga nytt i Sollentuna!

Vi har tejpat fast kommunens karta på en frigolitplatta. Vi ber de förbipasserande att hjälpa oss att lösa bostadsbristen: om de har en idé på ett nytt ställe att bebygga så ber vi dem sätta upp en nål på kartan på just den platsen.

Det är inte självklart att folk kommer fram till oss när vi har våra aktiviteter i denna djupt blåa kommun. Men idag är det många som kommer fram och vill prata bostad. Visst finns det en och annan idiot som går förbi och säger ”Nej, jag har redan en bostad, jag behöver inga nya lägenheter”, men det får man nästan förvänta sig i Sollentuna. De flesta vi pratar med har däremot en annan uppfattning. Bostadsbristen upplevs som ett mycket allvarligt problem. Det är flera som berättar att de eller deras barn har stått i bostadskön i många år och inte fått något, antingen för att det finns för få hyresrätter eller för att de som finns är för dyra. Till och med de borgerliga väljarna som vi byter några ord med håller med om att bostadsbristen är ett problem, trots den borgerliga alliansens förnekande.

Kommunens karta blir snart full med nålar. Folk tycker att det är roligt att dela med sig av sina idéer. Några berättar att de länge tänkt på att ”den här markplätten skulle man bygga bostäder på”… Det är dyrbara tips på nya bostadsprojekt vi har fått in och vi kommer att undersöka dem vidare. Snart kommer vi att lämna in en massa motioner i fullmäktige med konkreta förslag på nya hyresrätter.

Eftermiddagen går mot sitt slut och vi känner oss trötta men väldigt nöjda. Vi driver rätt fråga i rätt tid och får mycket bra respons. Det är en otroligt skön känsla. Vi packar ihop grejerna med gott humör och med sikte på nästa etapp. På torsdag ska vi ha medlemsmöte. Då ska vi konkretisera våra förslag och gå vidare med motionsskrivandet.

Tack så mycket till alla dem som har stannat till och hjälpt oss med sina idéer! Nu blir det dags att bygga nytt i Sollentuna. Nya hyresrätter med rimliga hyror och en ny majoritet med tyngden åt vänster. Vi är beredda att ta bägge utmaningar.