Botkyrka: Utförsäljning av hyresrätter trots stort motstånd

Jag blev nästan lite chockad när jag kom till mötet på Kvarnhagsskolan, säger Nooshi Dadgostar. – Att det fanns ett stort missnöje visste jag förstås, men att tvåhundrafemtio personer skulle dyka upp kunde jag aldrig tro.

Det är varmt inne i Kvarnhagsskolans matsal, kvällen den 12 juni. Alla stolar är upptagna och folk trängs längs väggarna i lokalen. Dörren står öppen och sorlet från matsalen når ut över skolgården.

Åsa Eklund, som nyss blivit aktiv medlem i Hyresgästföreningen, ser stressad men glad ut.

– Jag har bara kokat 30 koppar kaffe!,  säger hon till hälsning. Det är Åsa som har tagit initiativ till mötet. Hon bor i en av Botkyrkabyggens hus i Alby, och blev upprörd när hon fick höra talas om planerna på att sälja ut 1 000 lägenheter i området. Hon kontaktade Hyresgästföreningen och bad om hjälp att ordna ett informationsmöte. Skulle lägenheterna säljas, borde hyresgästerna få säga sitt om saken innan, ansåg hon.Till informationsmötetbjöds politiker från kommunen och Botkyrkabyggens styrelse in. Tre finns på plats när mötet väl drar igång,Bosse Johansson (s), ordförande för Botkyrkabyggen, Katarina Berggren (s), kommunstyrelsens ordförande och Nooshi Dadgostar (v), ledamot i bolagsstyrelsen. De försöker göra sig hörda utan mikrofon i den fullsatta lokalen.
Hyresgästföreningens regionsordförande Terje Gunnarsson ska leda mötet, vilket visar sig vara en utmanande uppgift. Många vill ha ordet. Man vill veta vad utförsäljningen innebär och varför de boende inte tillfrågats om sin uppfattning. Stämningen blir alltmer irriterad, men när Nooshi förklarar att Vänsterpartiet inte vill sälja, får hon applåder.

Inte förvånad
Även om uppslutningen var omtumlande, var Nooshi egentligen inte förvånad över stämningen på mötet. Sedan en dryg månad tillbaka hade Vänsterpartiet Botkyrka bedrivit kampanj mot utförsäljningen. Knackat dörr, samlat namnunderskrifter och pratat med folk. Opinionen mot en utförsäljning var tydlig.
– Vi visste att många höll med oss, säger Nooshi. – Det är klart att man blir förbannad när någon plötsligt tänker sälja ens hem, utan att ens fråga vad man tycker. Det skulle nog politikerna från de andra partierna också bli om det handlade om deras bostäder. Men med Albybornas hem kan man visst göra hursomhelst. Det retar mig något oerhört.

”Besviken förstås, men stolt över vår insats”
Den 14 juni kom frågan upp till beslut i kommunfullmäktige. Vänsterpartiet yrkadei första hand på en återremiss av ärendet, i andra hand på avslag.
– Trots knapphändig information från kommunen och bolaget, har människor själva tagit initiativ till möten och försökt göra sig hörda.Vi ville ge kommunfullmäktige en möjlighet att stanna upp och lyssna på vad Albyborna har att säga, säger Mats Einarsson (V).
Men återremissen röstas ned, och beslutet att sälja gick igenom. Vänsterpartiets ledamöter var de enda som röstade emot.
– Jag är förstås besviken över beslutet, men ändå väldigt stolt över vår insats, säger Anna Herdy, ordförande för Vänsterpartiet Botkyrka. – Vi gjorde allt vi kunde och visade att det finns ett parti som står på hyresgästernas sida. Vi lyckades dessutom få igenom hårda krav på en potentiell köpare, nu kan man inte sälja till vem som helst.Och vi kommer att fortsätta försöka stoppa utförsäljningen. Vi ger inte upp, konstaterar Anna.

Elisabeth Biström
politisk sekreterare Botkyrka

Kampanjen i siffor
94% av hyresgästerna vill att bostäderna ska behållas i allmännyttans ägo, enligt en enkätundersökning som Hyresgästföreningen gjort.
792 personer skrev under vår namninsamlingslisa mot utförsäljningen.
Vår kampanj blev omnämnd i minst 10 artiklar och nyhetsinslag, bland annat i TV4 Stockholm, Metro, Hem & Hyra, Mitt i Botkyrka och Södra Sidan.
Vi delade ut ca 4 000 kampanjflygblad under maj och juni månad.

Läs mer om kampanjen på Vänsterpartiet Botkyrkas blogg.