Bra jobbat allihop!

Vi närmar oss slutet på en intensiv vår. Det började med kongress, partiledarval och tillfälligt kraftigt uppsving i väljarstöd. Det fortsatte med partiföreningars årsmöten, distriktsårskonferens och första maj.

Bostadsfrågan har blivit ett hett ämne i den allmänna debatten. I Stockholms stad har utförsäljningarna av delar av de tre allmännyttiga bostadsbolagen hamnat i strålkastarljuset, delvis tack vare Vänsterpartiets polisanmälan. Även i det rödgrönt styrda Botkyrka hotar utförsäljning, partiföreningen har som svar på det mobiliserat en kampanj för att rädda allmännyttan. I Ekerö har alliansstyret tvingats att backa efter en folkomröstning där ekeröborna sade nej till utförsäljning, vilket måste ses som en klar seger för Vänsterpartiet och de andra oppositionspartierna.

Parallellt med dessa defensiva livsviktiga aktiviteter, har vi jobbat offensivt med bostadsbristen. Vänsterpartiet Storstockholm har tagit på sig ledartröjan och har som ambition att visa vägen. För oss räcker det inte med att ropa efter ökat byggande, vi försöker också peka ut områden för nybyggnation, samt hitta och utveckla politiska verktyg för att sätta fart på byggandet.

Omkring hälften av partiföreningarna har på ett eller annat sätt deltagit i kampanjen. Vänsterpartiet Hammarby-Skarpnäck arrangerade en lyckad aktion med en stor karta där förbipasserande uppmanades att sätta en nål på de områden de ville se nybyggnation på. Vänsterpartiet i Sollentuna har haft dialog för bostäder genom att sätta upp ett illustrativt vardagsrum Turebergs torg. Vänsterpartiet i Upplands Väsby håller på att anta ett nytt bostadspolitiskt program. Många andra föreningar har haft andra utåtriktade verksamheter, studiearbete och kommunala aktiviteter.

Efter intensivt arbete är det dags att varva ner inför sommaren. Vi får ge oss själva en ryggdunk och tacka för ett gott jobb. Nu är det dags för en välförtjänt semester. En del av oss har råd att åka till Grekland, en del har turen att ha ett sommarställe medan andra får äta glass och jordgubbar på balkongen. Efter sommaren är vi hur som helst förhoppningsvis något utvilade och orkar ta nya, friska krafter!

Somriga hälsningar

Seluah Alsaati