Seluah Alsaati: Tack för förtroendet kamrater!

Vänsterpartiet Storstockholm årskonferens 2012, 24-25 mars

Det är en ära för mig att bli vald till er distriktsordförande. Det är en glädje och stolthet jag känner och det känns i hela kroppen just nu. Jag tar inte lätt på ett sånt här förtroende och kommer därför göra allt jag kan för att leva upp till det.

Tack alla ni föreningar och enskilda medlemmar som nominerat mig och peppat mig till att våga kandidera för det här uppdraget, utan er hade jag aldrig stått här idag.

Det är ett modigt och moget parti som vågar välja en ung kvinna med invandrarbakgrund som sin företrädare. Det visar att det går att utmana maktstrukturer.

Och det är just maktstrukturer vi vill bryta. I enlighet med kongressbeslut håller det nu på att startas ett nätverk i partiet för kvinnors organisering med uppgiften att ytterligare stärka kvinnors ställning inom Vänsterpartiet. Det internfeministiska arbetet ska givetvis även genomsyra distriktsorganisationen, vilket jag ser som en av de uppgifter jag ska åta mig som distriktsordförande.

Partiet ska starta feministisk offensiv, med målsättningen att ha skarp feministisk politik till valet 2014. Som kvinna och nybliven småbarnsmamma har de feministiska frågorna en central ställning i min politiska karta. Vi kvinnor vill ha samma position på arbetsmarknaden som män har. I klassiska termer uttryckt hela lönen halva makten.

Väljare har fått ett större förtroende för Vänsterpartiet i välfärdsfrågor och det är välförtjänt. Vänsterpartiet är välfärdspartiet. Och även det är en feministisk fråga. Vi kvinnor ska kunna lämna lillen på dagis och vi ska kunna lita på att hemtjänsten tar hand om mamma utan att känna oro och skuldkänslor. Utan att känna oss tvungna att gå ner i arbetstid för att hinna med.

Men vi vill också ha makten över våra egna kroppar. Mäns våld och hot om våld mot kvinnor är en av våra största samhällsproblem. Skönhetsideal gör att vissa tjejer stoppar fingrarna i halsen efter maten, karriärshets och ett ständigt pusslande med livets alla beståndsdelar gör att kvinnors livsutrymme minskar. Vi vill att det livsutrymmet ska öka och därför organiserar vi oss i Vänsterpartiet. Vi tar kvinnors upplevelser på allvar.

För visst behövs Vänsterpartiet kamrater. Vi som bor i storstan är högst medvetna om detta. Att åka med kollektivtrafiken i Stockholms län är att åka genom klassamhällets Sverige. I förorten lever arbetarklassen, en stor del har invandrarbakgrund. Det är människor som bär upp det här samhället. Det är de Vänsterpartiet måste nå ut till och organisera. I överklassgettona bor börsklippare som vinner pengar på aktiespel och åker på lyxkryssningar. De har inte något att vinna på Vänsterpartiets politik, de får gott fortsätta rösta på moderaterna.

Överklassen har under decennier samlat kapital, det värde vi skapat med vårt arbete har tagits ut i form av skyhöga vinster. I Sverige, som ändå är ett av världens rikaste länder, arbetar vi tills vi stupar, trots att vi egentligen har råd att låta bli. Vi hade kunnat göra något bättre med de pengarna än att göda överklassen. Som att höja kvinnors löner. Som att korta arbetstiden.

Idag, när klockan är tre på jobbet, går jag och hämtar en kopp kaffe för att orka de sista timmarna. Med kortare arbetstid hade jag kunnat stänga ner skärmen och gått hem för dagen. Fler lediga timmar på dygnet skulle vara mycket värda, kanske skulle pulsen sjunka något. Kanske skulle tiden räcka till lite mer av det som är gott i livet.

Därför jag glad att det är Vänsterpartiet som tagit på sig att ta fram strategier för att vända den här utvecklingen. Strategier för att ta makten över vår tid, över vårt arbete och de värden vi tillsammans skapar, från de kapitalägare som idag kontrollerar det.

Kamrater. Storstockholm är Vänsterpartiets största och bästa distrikt. Vi är 45 partiföreningar, 26 kommungrupper, ett landsting, en distriktsstyrelse och över 3000 medlemmar. Jag är hedrad att ha fått det betydelsefull uppdraget att samla alla distriktets olika delar och leda storstadsvänstern framåt.

Till mitt stöd har jag den verksamhetsplan vi just har tagit fram. Den ger mig och distriktsstyrelsen ett mandat att under det kommande verksamhetsåret samordna distriktets resurser för att på bästa sätt prioritera byggandet av nya lägenheter och till hösten förhoppningsvis släppa ny politik inom området.

Till mitt stöd har jag också er partivänner och kamrater som är partiets ryggrad. Partiet vore inget utan sina gräsrotsaktivister som sliter i föreningarna för att rädda sin allmännytta eller sin vårdcentral. Som arrangerar möten för nya medlemmar, delar flygblad utanför tunnelbanan en vacker vårdag och som pratar politik med kollegorna på kafferasten på jobbet.

Ni gör ett fantastiskt viktigt arbete och det tycker jag ni ska känna er enormt stolta för. Så sträck på ryggen och säg till dig själv att du är värdefull för partiet.

Tillsammans kan vi mobilisera de krafter som behövs för att vrida makten ur händerna på alliansen och vinna förtroendet hos väljarna för att Vänsterpartiet är den politiska kraft som ser fler lösningar än problem. Den politiska kraft som väljer guldkant på välfärden istället för pengaregn över riskkapitalbolag, den politiska kraft som bygger hyresrätter för unga istället för lyxvåningar åt rika och den politiska kraft som ger mer makt till kvinnor istället för pigavdrag och skattesänkningar.

Så håll huvudet högt kamrater, vi har goda chanser att vinna valet 2014.

Seluah Alsaati, ordförande Vänsterpartiet Storstockholm