Okategoriserade

Seluah Alsaati – nyvald ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm

Lördagen den 24 mars valdes Seluah Alsaati till ny ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm. Hon efterträder John Hörnquist som varit ordförande sedan 2009.

Seluah Alsaati är 28 år och uppvuxen i förorterna Akalla och Tensta. Efter en demonstration på Internationella kvinnodagen 2002 engagerade hon sig i Ung Vänster och firar nu tio år som politiskt aktiv genom att ta över ordförandeklubben i det största Vänsterpartdistriktet i landet.

– Den största utmaning i Stockholmsregionen idag är helt klart bostadsbristen. Vänsterpartiet är redan idag hyresgästernas parti och det är en profil som jag vill jobba med att stärka säger Seluah i en första kommentar efter valet.

– Vi vill vara det självklara alternativet för alla unga som varken har föräldrars eller egna pengar att lägga på en bostadsrätt. Vi kommer under året att jobba stenhårt med att visa att det går att bygga bort bostadsbristen och dessutom göra det både klimatsmart och landa på rimliga hyor som folk ha råd med, fortsätter Seluah.

Seluah Alsaati är också utbildad instruktör i feministiskt självförsvar och de feministiska frågorna ligger självklart varmt om hjärtat.

– Som nybliven småbarnsmamma tycker jag det är självklart att bara ta ut halva föräldraledigheten och sedan fortsätta jobba och försörja familjen. Det är också helt avgörande att barnomsorgen och äldreomsorgen rustas upp, så att vi kvinnor inte behöver täcka igenom hålen i välfärdssamhället genom att gå ner i ofrivilligt deltidsarbete, avslutar Seluah.

Kontakt:
Seluah Alsaati: 076-236 99 87