EU-parlamentariker besökte Väsby

foto: schtaie.se

Vi påverkar faktiskt Europa, säger Mikael Gustafsson som är Vänsterpartiets folkvalda i Europaparlamentet. Mikael driver på för jämställdhet. EU som helhet ligger långt efter de nordiska länderna, vi är ett föredöme och har massor av kunskaper och erfarenheter. Nu börjar EU föra upp frågor om trafficking och våld mot kvinnor högre på dagordningen.

Mikael Gustafsson besökte ett Vänsterpartimöte i Väsby på måndagskvällen. Europaparlamentet har 20 utskott. Att vara ordförande är ett viktigt uppdrag men ganska stor makt. Mikael sitter i jämställdhetsutskottet är där Sveriges enda utskottsordförande. Det är egentligen ganska fantastisk, säger Mikael, och det visar att Vänsterpartiet har ett otroligt stort förtroendekapital i arbetet för jämställdhet.

– Jag efterträdde Eva-Britt Svensson för ett halvår sedan. Trodde inte alls att jag skulle ”överta” hennes viktiga uppdrag och blev ganska ställd när jag blev tillfrågad. En färsk parlamentariker direkt som utskottsordförande? Men frågorna var för viktiga för att tacka nej till att driva. Det har gått bra och jag möts av respekt, även om många höjer på ögonbrynen att en man är företrädare för ”kvinnoutskottet”, som det uppfattas av många i parlamentet.

– Som utskottsordförande arbetar jag för att EU ska införa minimilagstiftning gällande sociala rättigheter, exempelvis när man blir förälder. Med svenska mått är förslagen blygsamma, men de betyder oerhört mycket för många kvinnor i Europa. Dessutom är det principiellt viktigt att män omnämns i samband med föräldraskap, vilket tyvärr inte är en självklarhet.

Mikael besökte Väsby för att han var nyfiken på hur Väsbyvänstern arbetat för att lyfta jämställdhetsfrågorna på kommunal nivå.

– Det finns faktiskt likheter mellan EU-parlamentet och kommunfullmäktige, säger Ulla Blücher. Är man påläst, långsiktig och ihärdig skapar man förtroende och kan påverka även om man är ett mindre parti i opposition. Vi fick igenom vår motion om jämställdhetsberedning. Tillsammans ska vi se till att föra jämställdheten högre upp på den politiska dagordningen såväl i Europa som i Väsby.