Event

Solidaritet med Egyptens revolution!

Manifestation den 27 november kl 15:30 – 18:30 på Mynttorget
Den 25 januari inledde det egyptiska folket en revolution för bröd, frihet och mänsklig värdighet. På arton dagar störtades Hosni Mubarak, efter trettio år av tyranni. Nu pågår en mycket svårare kamp för att även avlägsna Mubaraks generaler, som från första början har motarbetat revolutionen.

Enligt Amnesty är förtrycket idag värre än under Mubaraks styre. 12 000 civila har fängslats av summariska militärdomstolar, där tiotals åtalas kollektivt i rättegångar som varar 20-30 minuter. Domare i uniform har fängslat minderåriga och avkunnat dödsdomar.

Inför parlamentsvalet har militären krävt att stå utanför civil kontroll, med bevarat inflytande över den kommande konstitutionen, utrikespolitiken och alla frågor som rör den ”nationella säkerheten”.

Hundratusentals egyptier har fått nog. Nu kämpar de för att förändra regimen i grunden, och möts av brutals våld. Tiotals har dödats och över 2000 skadats av polisen. Men västvärlden fortsätter att stödja regimen. USA ger den egyptiska militären 1,3 miljarder dollar årligen, och EU ger regimen hundratals miljoner i bistånd. Svenska skattepengar bidrar till förtrycket.

Vi kräver:
Solidaritet med den egyptiska revolutionen!
Nej till militärstyret!
Inget svenskt stöd till militärjuntan!

/Nätverket Solidaritet med Egypten

Kontakta oss: [email protected]