Event

Fackeltåg mot rasism och främlingsfientlighet

Demonstrera mot rasism och främlingsfientlighet
Lördagen den 10 december samling Slussen – fackeltåg till Medborgarplatsen

Lördagen den 10 december tar LO-distriktet för sjätte året tillsammans med Vänsterpartiet, Ung Vänster och några andra övriga organisationer initiativ att samla så många antirasistiska demonstranter som möjligt till en sammankomst för att visa vårt motstånd mot rasism och främlingesfientlighet.

Vi måste möta motstånd mot de antidemokratiska krafter som slår rot i vårt samhälle, på arbetsplatserna, i samhället och i styrande politiska organ. Det främsta vapnet mot främlingsfientlighet och all annan slags diskriminering och orättvisa där grupper ställs mot varandra beroende på bakgrund är breda levande folkrörelser. Med de fruktansvärda händelserna på Utøya i färskt minne är det viktigare än någonsin att vi blir många som engagerar oss i kampen för ett rättvist samhälle utan våld och främlingsfientlighet.

Kom därför till Slussen den 10 december kl 15.00 och visa att du bryr dig! På Södermalmstorg samlas vi till tal av representanter från SSU och Ung Vänster därefter går vi i fackeltåg ner till Medborgarplatsen där demonstrationen avslutas med tal av två eminenta kvinnor; Elisabeth Brandt Ygeman, LO-distriktet i Stockholms län och Jenny Wrangborg, kallskänka och poet.

Alla fackföreningar uppmanas ta med sina fanor, bilda fanborg på Slussen och Medborgarplatsen samt gå i täten av fackeltåget.

Affisch och flygblad inför demonstrationen kan laddas ner här: Affisch, Fylgblad

För ytterligare upplysningar kontakta Carina Paulsson, tel 08-789 49 30, e-post eller Gunilla Björnberg, tel 08-789 49 12, e-post

LO-DISTRIKTET I STOCKHOLMS LÄN