John Hörnquist omvald som ordförande

Idag vid Vänsterpartiet Storstockholms årskonferens i Lanstingshuset omvaldes John Hörnquist, 34 år från Kista, enhälligt som ordförande. John gör därmed sin tredje period som ordförande.

I sitt tal tackade han för förtroendet.

– Vänsterpartiet har stora utmaningar framför sig, både svåra och roliga. Arbetarrörelsen har förlorat två val i rad. Samtidigt har Vänsterpartiet Storstockholms medlemsantal växt med 40 procent.

– Vår välfärd säljs ut till riskkapitalbolag registrerade i skatteparadis. Att stoppa det är en stor utmaning, vi pratade om det redan under valrörelsen. Nu gör vi det igen. Världens bästa sjukvård är en kampanj som Vänsterpartiet runt om i landet kommer jobba med under våren. Självklart kommer vi i Stockholm och Stockholms län att delta. Här kommer vi undersöka 100 vårdcentraler och närsjukhus som ägs av privata vårdföretag. Våra skattepengar ska gå till att förbättra välfärden, inte till vinster i skatteparadis. Vi vet att vi har stöd för detta bland vanligt folk. Vi vet att vi har rätt. Nu handlar det om att få rätt.

– En annan stor utmaning under året är att ta hand om alla nya människor som sökt sig till vårt parti. Bara Vänstern i Stockholm har växt med över 40 procent på ett år, från 2000 till 2700 medlemmar. I hela landet med 3000 medlemmar. Den största tillströmningen skedde efter valet. Vilket är hoppfullt, eftersom det visar att många insett att det inte räcker med att rösta, utan att det krävs att människor tar aktiv ställning för en annan utveckling, avslutar John Hörnquist.