St Görans sjukhus upphandlas

Trots ihärdiga försök från Vänsterpartiets sida att återta St.Görans sjukhus till landstinget, beslutade landstingsfullmäktige tisdagen 18 januari, utan votering, att upphandla sjukhuset. Kort referat nedan.

Birgitta Sevefjord nämnde Ernst & Youngs rekommendationer att göra komparativa studier mellan sjukhusen. Det har Alliansen inte gjort, inte heller studerat sjukhusens utvecklingsarbete.

–Varför är ni så rädda för att göra ordentliga kvalitetsjämförelser? Det underlag vi har att fatta beslut ifrån är undermåligt eftersom det är så politiskt styrt.

– Våra grundläggande skäl mot en upphandling är delvis ideologiska. Vi medborgare finansierar sjukhusen och en majoritet av oss tycker också att vi ska äga dem. Det finns inga vetenskapliga belägg för att privat vård är bättre. Vi ligger i världstopp i Sverige tack vare den offentliga vården. Den är också förhållandevis billig och effektiv. Vi får också en större flexibilitet när hela akutsjukvården i länet ska omstruktureras om alla sjukhus är offentliga.

– Vi vill inte att riskkapitalbolag – som struntar i att betala skatt – ska driva sjukvård. Capio ägs av ett riskkapitalbolag som har skattesmitning som affärsidé. Man har inte betalat skatt överhuvudtaget  i Sverige de tre senaste åren. Förra året fick Capio bakläxa med 400 miljoner av Skatteverket.

Upphandling  öppnar för privatfinansiserad sjukvård. Det riskkapitalbolag som vinner kommer inte att sitta stilla i båten och vägra ta in privatfinansierade patienter. Och kommer det bara in ett anbud som i fallet med NKS – är det tillräcklig konkurrens.

Håkan Jörnehed påminde om budgetdebatten i december där alliansen värnade patientmakt men verklig patientmakt vore ju att äga sjukhusen. Lean-arbetet på St.Göran är i sig inget skäl för fortsatt privat drift. De som startade Lean-arbetet på St.Göran menar att det inte har med driftsform att göra utan om rätt person på rätt plats. I själva verket var det Lunds Universitetssjukhus som initierade Lean och de har haft St. Görans sjukhus på studiebesök. St. Göran var redan vid försäljningen 1999 ett mönstersjukhus, tänk om det nu kunde bli ett flaggskepp för den offentliga vården!

Ylva Nork hänvisade till en stor undersökning av över 300 vetenskapligt publicerade artiklar som inte på något sätt visar att privatdriven vård är mer kostnadseffektiv. Inte heller har vårdkvaliten på St. Göran blivit bättre i privat drift.

– Det enda svar vi får på frågan varför det ska drivas privat är ”därför”. Det handlar om pengar framför människor. Vi behöver inte uppfinna hjulet igen – vi vet att kommersiell vård inte är bättre. Enligt rapporten Vård på lika villkor från SCB gör de privata vårdbolagen en vinst på 19 procent i snitt. Jag tycker vi ska börja med att ta hem de vinster som vi skänker bort.

Sverre Launy avslutade med att säga att inga kloka eller konkreta argument för upphandling framkommit och att debatten varit ideologiskt betingad.

– Vänsterpartiet är de enda som varit tydliga, jag beklagar att S och MP både ville äta kakan och ha den kvar.