Event

Vägen framåt för Västsahara

Svenska FN-förbundet välkomnar dig till ett frukostseminarium om konflikten mellan Västsahara och Marocko.

FN:s insats med uppgift att bevaka vapenvilan och genomföra en folkomröstning om Västsaharas framtid förlängdes i april 2010 för 38:e gången. Den folkomröstning som utlovades 1991 har ännu inte genomförts. Tusentals människor har de senaste månaderna samlats i västsahariska läger i protest mot en långvarig konflikt som tycks vara låst. Efter bland annat attacker från marockansk polis och militär växer nu stödet för väpnat motstånd mot ockupationsmakten. Många fruktar en upptrappning av konflikten och att möjligheterna till en fredlig lösning är på väg att försvinna.

Vilka möjligheter finns att påverka relationerna mellan Västsahara och Marocko? Hur agerar EU, FN och Sverige i  frågan? Hur förhindrar vi att krig bryter ut i Västsahara? Vilken är vägen framåt?

9.00 Välkommen
Linda Nordin Thorslund

9.05 UD ger sin syn på situationen och hur Sverige påverkar
Therese Hydén, enheten för folkrätt, mänskliga rättigheter och traktaträtt

9.20 EU och Västsahara
May-Ann Ramsay, chef för avdelningen för politisk rapportering, EU-kommissionens  representation i Sverige

9.30 Panelsamtal
Jens Orback, generalsekreterare, Olof Palmes Internationella Center
Karl Axelsson, Liberala Ungdomsförbundet
Pål Wrange, docent i folkrätt, Stockholms Universitet
Moderator är Linda Nordin Thorslund

Obligatorisk anmälan senast 2 december till: Linda Åkerström, linda.akerstrom@fn.se, 08-462 25 85. Antalet platser är begränsade.