Håll ihop välfärden!

Redan i januari i år beslöts att det skulle hållas en kort kampanj hösten 2010 för att mobilisera alla de medlemmar som brukar komma till partiet ett valår.

– Eftersom vi fått in över tusen medlemsansökningar bara i Stockholm blir det extra viktigt att vi tar väl hand om alla nya och aktiverar så många som bara går, säger John Hörnquist, ordförande för Vänsterpartiet Storstockholm.

Kampanjen liknar valkampanjen till vis del.

– Vi bygger vidare på vår vision om att vi vill bygga världens bästa välfärd utan privata vinster, den här gången med ett särskilt fokus på bättre välfärd, mer vårdpersonal och mindre skolklasser – istället för vinstutdelningar till riskkapitalbolag. Vänsterpartiet är välfärdspartiet.

– Men vi vill också ha en dialog med medborgarna. Vi vill inte bara kommunicera vad vi tycker utan också lyssna och diskutera för att sedan kunna utveckla vår politik, förklarar John.

Under en vecka ska Stockholmsdistriket ”ta över” stadsdelen Farsta. Till sin hjälp har vi nystartade Aktivistnätverket.

– Vi ska genomföra dörrknackningar som en ingång till samtal med hjälp av en svarsenkät. Enkäten kommer att vara enkel och ställa tydliga frågor. Målet är att sedan kunna använda svaren på ett sätt som ”sjuttiofem procent av Farstaborna vill ha fler billiga hyresrätter i Stockholm”, exempelvis, säger Seluah Alsaati från Aktivistnätverket.

Andra aktiviteter som distriktet tänkte göra är bland annat dela ut morgon- och eftermiddagsfika vid tunnelbanestationen. Förutom att bjuda på kaffe, erbjuder vi en samtalsstund med medborgarna, värvar nya medlemmar och visar att vi finns och syns.

Om du vill hänga på hör då av dig till [email protected]

Enkäten kommer fler än Farstabor att kunna svara på – i slutet av veckan kommer den även upp på vår hemsida.