Event

Gräsrotsfeminism då och nu – gårdagens lärdomar och morgondagens utmaningar

Den 1 december bjuder Varken hora eller kuvad, ABF Stockholm, Tjejjouren Stockholm, Sveriges Kvinnolobby och UNIFEM  in till ett seminarium om det vi kallar för gräsrotsfeminism / förortsfeminism. Vår ingång är att beskriva vilka förutsättningar främst invandrarkvinnor har i det svenska samhället som präglas av både ojämlikhet och segregation. Vi vill dessutom skapa en diskussion om hur jämställdhetsrörelser i Sverige har lyckats lyfta dessa kvinnors öde i tillräcklig grad. Så det vi kallar för förortsfeminism är helt enkelt att se till båda dessa aspekter. Vad kan gräsrotsorganisationer som Grupp 8 lära ut till dagens motsvarande organisationer i förorten? Vilka gemensamma strategier kan kvinnorörelserna idag använda för att nå en ökad jämställdhet? Vad är emancipation och rättigheter? Hur skiljer den sig åt mellan olika kvinnorörelser? Vad kännetecknar de äldre och nyare kvinnorörelserna?

I panelen ingår:
Haide Daraghai, exiliransk feminist och dr. i litteraturhistoria
Wuokko Knocke, arbetslivs – och arbetsmarknadsforskare
Irene Matthis, tidigare Grupp 8-medlem
Jenny Westerstrand, doktor i juridik vid Uppsala universitet och tidigare redaktör för Bang
Amineh kakabaveh, ordförande i Varken hora eller kuvad och riksdagsledamot (V)
Irene Molina, univ.lekt. i kulturgeografi vid Uppsala universitet

Samtalsledare:
Moa Elf-Karlén, förlagschef Atlas förlag
Gerd Johnsson-Latham, f.d. ordförande i Kvinna till Kvinna med lång erfarenhet av jämställdhetsarbete på UD.

Tid och plats:
1 december 18.00-20.30, ABF-huset, Sveavägen 41, Stockholm
Fri entré. Hjärtligt välkomna!