Event

Kristallnatten den 9 november – startskottet till förintelsen

Vi minns den 9 november då människor mördades, tio tusentals judar fördes till koncentrationsläger och tusentals skyltfönster krossades och synagogor brändes. Vi måste fortsätta att minnas och återberätta, låt det aldrig hända igen! Därför bjuder LO-distriktet in till ett seminarium med Expo och Föreningen Förintelsens Överlevande i Sverige.

Det är nu drygt 70 år sedan förintelsen, som slutade med att sex miljoner judar utrotades, startade. Det anmärkningsvärda är att det nu blåser högervindar i såväl Europa som Sverige. Nazismen och främlingsfientliga partier har åter fått luft under vingarna. Det är inte acceptabelt! Med borgliga regeringar som inte värnar om välfärd eller allas lika värde, växer missnöje bland människor.

Människor med annan etnicitet blir lätt syndabockar för arbetslöshet och nedskärningar i trygghetssystemen. Främlingsfientligheten får ett ansikte och gränserna för vad som är legitimt flyttas. Vi måste hålla ihop och tillsammans visa vår avsky för rasism och främlingsfientlighet!

Välkomna till ett seminarium om hur nazismen startade och hur kan främlingsfientliga vindar blåser än idag!

Medverkande:

Alexander Bengtsson – Expo
Livia Fränkel – Föreningen Förintelsens Överlevande i Sverige

Vi bjuder på kaffe och smörgås till de 30 första som kommer! Anmälan senast den 8 november till: [email protected] /08-789 49 11.