Okategoriserade

Tusen tack alla valaktivister – imorgon värvar vi fler till motståndskampen

Tusen tack till alla valarbetare och sympatisörer i Stockholmsområdet! Alla ni som talat för vänstern, mot klyftor och rasism, alla ni som fått en granne eller arbetskamrat till vallokalen, som delat tidningar, skrivit på facebook, eller talat med föreningar och i skolor och på gator och torg.

Redan imorgon börjar vi en kampanj för att bygga upp motståndet och värva fler som vill bekämpa högern och rasisterna. Vi vet att det är många som vill vara med. Bara sedan valnatten har Vänsterpartiet fått in över 700 medlemsansökningar!

Kom med och värva ännu fler. Sprid flyern eller affischen. Hör av dig till din förening eller till [email protected] för mer information. Nu bygger vi en bred motståndsrörelse där Vänsterpartiet utgör den politiska ryggraden.

Valet har inte alls gått som vi velat. De borgerliga har vunnit i de flesta kommuner i länet. Och Sverigedemokraterna rycker framåt och kommer in i riksdag och flera kommuner. På några håll håller vi ställningarna. Det verkar som att Botkyrka och Södertälje kan få fortsatt rödgrönt styre. I Sundbyberg är det oklart. I Nynäshamn går vänstern fram något. I Stockholm ökar antalet vänsterröster men det ger samma mandat. Valnederlaget visar att den europeiska högervågen allvarligt bitit sig fast även i Sverige. Det innebär ett allvarligt politiskt misslyckande för hela vänstern och arbetarrörelsen och strategier för att samla alla goda krafter till motoffensiv behöver nu diskuteras.

Men ingen skugga ska falla på er valaktivister. Valrörelsen här har präglats av väldig entusiasm. Av en kampvilja som imponerat stort. Och av många ovanligt välorganiserade föreningar och centrala aktiviteter. Ni har överträffat förväntningarna: gjort slut på 6000 valaffischer – som valledningen trodde skulle räcka i veckor – på en helg. Bemannat 30 valstugor (en per drygt 60 medlemmar, inget annat parti klarar något sådant!), genomfört över 200 möten på gator och torg, delat flera hundra tusen tidningar, flyers osv. Våra politiker och valaktivister har varit ute överallt och talat med folk.

Det tål också att sägas att Vänsterpartiet också lyckats med saker i den här valrörelsen.

För första gången på flera år har vi delvis lyckats sätta den politiska dagordningen för valrörelsen. Genom att pressa de borgerliga partierna att ta avstånd från stora vinster i välfärden. Jan Björklund har tvingats mumla om att begränsa vinstuttaget i skolan. Moderaterna har lovat att inte privatisera akutsjukhus som Danderyds sjukhus. Vi vet att de inte är ärliga. Men vi ska påminna dem!

Och vi höll glöden i oppositionen levande och bidrog till slutspurten. När s och mp tappade och gapet verkade ointagligt var det vi som gick fram i opinionen genom att vara ideologiskt tydliga. När de rödgröna knappade in på slutet var det inte minst på grund av att även resten av oppositionen blev lika tydliga som vi. Möjligen var det också därför vi tappade på slutet.

Nu är det tid att omsätta den erfarenheten i handling. Vi ska ge svar på tal när Sverigedemokraterna kommer med sina rasistiska skenlösningar på dagens samhällsproblem. Vi ska bekämpa alla försök från etablerade partier att legitimera eller närma sig Sverigedemokraternas politik. Vi ska fortsätta bekämpa ökade klassklyftor, arbetslöshet och privata vinster i välfärden. Och kämpa för jämställdhet, klimatomställning och internationell solidaritet.

Vi har fått en stärkt organisation i Stockholmsområdet. Många nya har kommit till partiet och de fortsätter att flöda in. Många är de som nu inser allvaret i utmaningen vi står inför.

Kom med du också. Hör av dig till oss, bli medlem och hjälp till att värva fler.

Kamratliga hälsningar
John Hörnquist