Okategoriserade

V tog hem vårddebatt

Det hettade till ordentligt igår när landstingspolitikerna debatterade vården i Radio Stockholm direkt från Kulturhuset. Det var om kringeffekterna av vårdval Stockholm som åsikterna gick mest isär. Vårdvalet är lyckat och har lett till bättre vård, ansåg moderata sjukvårdslandstingsrådet Filippa Reinfeldt. Vänsterpartiets Håkan Jörnehed delade inte den uppfattningen:

– När vårdval Stockholm infördes så fanns det sex vårdcentraler på Östermalm och sex i Botkyrka. I dag finns det tio vårdcentraler på Östermalm och fortfarande sex i Botkyrka. Ni har inte tillfört någon vård i Botkyrka, skäms! Tonen blev bitvis het och mycket frän i den sista av Radio Stockholms valdebatter. Dels för att det nu är mindre än en vecka kvar till valet. Dels för att vårdfrågor alldeles klart är något som engagerar. Skiljelinjerna var tydliga. Alliansens planer på oförändrad eller till och med lägre skatt mot de rödgrönas enighet om en höjning på 17 öre. En annan klar skiljelinje gällde framtiden för Danderyds sjukhus. Driften ska vara fortsatt offentlig, enligt de rödgröna, medan Alliansen inte riktigt kunde enas om huruvida hela sjukhuset ska privatiseras eller bara delar. Riktigt hett blev det när patientmaten kom på tapeten.

Håkan Jörnehed: I dag äter man i en svart hundmatskål, det är inte värdigt. Tänk faktiskt att några äter sin sista måltid i livet i en hundmatskål.