Rör inte våra sjukhus!

Akutsjukhusens framtid är en avgörande fråga för Stockholmarna. Vänsterpartiet anser att alla sjukhus ska bedrivas i offentlig regi. Flera representanter för landstingsalliansen har deklarerat att det nu är fritt fram att sälja ut länets sjukhus. Det är framförallt M och FP som visat framfötterna i denna fråga.

– Allt tyder på att det nu är Danderyds sjukhus som ska säljas och vi kan på förhand säga med säkerhet att det är ett av de stora riskkapitalbolagen som blir köpare. Av de sex största vård- och omsorgsbolagen som är verksamma i Sverige är det numera bara ett enda som inte ägs av ett riskkapitalbolag, säger Birgitta Sevefjord (V), oppositionslandstingsråd.

– Danderyd har kanske den bästa kvaliteten av länets alla akutsjukhus. Varför ska vi sälja något som är så bra och som vi äger tillsammans?

Förutom att behålla samtliga sjukhus i länet i offentlig regi vill Vänsterpartiet återföra St.Görans sjukhus till Stockholmarna när nuvarande privata avtal går ut 2012. Birgitta Sevefjord och Lars Ohly utvecklar sin syn på akutsjukhusen och vårdens framtid på lördag kl. 13 på Alby torg i Botkyrka.

För mer information: Birgitta Sevefjord (V), tel. 070 – 737 41 17