Vänstern låter sig inte stoppas av sabotage

Lördag den 28 augusti attackerades ett latinamerikanskt valmöte vid Vänsterpartiets valstuga i Jakobsberg, där bland annat Francisco Contreras, riksdagskandidat för Vänsterpartiet, talade.

Några män attackerade fysiskt Vänsterpartiets valarbetare och försökte sabotera mötet, samtidigt som de skrek rasistiska tillmälen.

– Rasistiska angrepp på ett demokratiskt valmöte kan inte accepteras, säger Contreras. Vi kommer aldrig att låta oss tystas av sådant.

På valrörelsens första dag
brändes också Vänsterpartiets valstuga i Rinkeby ned till grunden, timmar efter att den byggts upp. I båda fallen har polisen kontaktats.

– Det här är långt ifrån första gången Vänsterpartiet råkat ut för sabotage i valrörelsen, säger distriktsordförande John Hörnquist.
– Vänstern har genom hela historien ofta utsatts för allt från mordbränder till vandalisering och överfall från högerextrema krafter. Det har aldrig stoppat oss för och kommer inte att göra det nu.

Det går inte att belägga att de senaste sabotagen handlar om organiserade attacker. Polisen får ta ställning till om så varit fallet.

– Men det är demokratiskt problem att det bland vissa människor finns ett klimat av att det är ok att sabotera valrörelsen och till och med att attackera valarbetare. Det visar på ett behov av att inte ta demokratiska rättigheter för givna, utan att återerövra dem varje dag. Och i varje valrörelse, avslutar Hörnquist.

John Hörnquist, distriktsordförande: 08-654 13 18
Francisco Contreras, riksdagskandidat (V): 070-795 38 42